Sponsoring kan een goede manier zijn om uw onderneming te promoten. Dit kan de nodige PR opleveren. Maar … hoe zorgt u ervoor dat u de kosten van uw sponsoring fiscaal als aftrekpost kunt opvoeren?
Er zijn twee soorten sponsoring:
U betaalt een bijdrage om een goed doel of een evenement te steunen. Vaak krijgt u daar iets voor terug, zoals een vermelding in een clubblad of de mogelijkheid om een sponsorbord of banner op te hangen.
U betaalt een bijdrage om een goed doel of een evenement te steunen. Vaak krijgt u daar iets voor terug, zoals een vermelding in een clubblad of de mogelijkheid om een sponsorbord of banner op te hangen.
1. Sponsoring in geld
Hierbij is het van belang om vast te stellen of er sprake is van daadwerkelijke sponsoring of van een gift. Bepalend is of u voor uw bijdrage een tegenprestatie ontvangt.
Sponsoring.
De tegenprestatie kan bestaan uit het vermelden van uw onderneming in een blad of het dragen van shirts met uw logo. In al deze gevallen wordt er door de ontvanger van het geld een tegenprestatie geleverd. Dit betekent dat er daadwerkelijk sprake is van sponsoring. In dat geval mogen deze kosten als reclamekosten gewoon in aftrek worden gebracht op uw winst. Tip. Bewaar in uw administratie zowel de factuur alsmede de sponsorafspraak. Daarmee kunt u aantonen dat tegenover deze uitgave daadwerkelijk een tegenprestatie staat.
Gift.
Als een tegenprestatie ontbreekt en u geeft bijvoorbeeld alleen een geldbedrag aan de plaatselijke voedselbank, dan is er sprake van een gift. Let op! Voor giften gelden fiscaal andere regels. U mag deze gift als zakelijke last aftrekken, op voorwaarde dat u kunt aantonen dat er een zakelijk belang mee was gediend. Dat moet u wel aan de inspecteur kunnen uitleggen, bijv. door aan te geven dat u in uw situatie geen ‘nee’ kunt zeggen.
Ontbreekt het zakelijk belang? Dan betreft het een privé-uitgave. Deze mag niet als zakelijke last worden genomen, maar komt privé voor uw rekening. Overigens kunt u in privé eventueel ook de giftenaftrek (nog) benutten (daarbij geldt wel een drempel).
2. Sponsoring in natura
Wat als u in natura sponsort? In beginsel zijn de fiscale gevolgen hiervan niet anders dan bij sponsoring in geld. U zult moeten aantonen dat er sprake is van een tegenprestatie om de uitgaven als reclamekosten in aanmerking te kunnen nemen. Let op. Vervolgens is het wel de vraag welke kosten u fiscaal dan in aanmerking kunt nemen en hoe dit administratief moet worden afgewikkeld.
Voorbeeld: Stel, uw bedrijf sponsort de jaarlijkse rommelmarkt voor het goede doel met de levering van materialen. De inkoopkosten hiervan bedragen € 1.500. Voor uw bijdrage mag u tijdens de markt enkele reclamebanners ophangen.
Dit betekent dat u aan de organisatie van de rommelmarkt een factuur moet sturen van €1.500 + 21% btw. Vervolgens sturen zij aan uw onderneming een factuur voor reclame-uitingen van €1.500 + 21% btw. Per saldo kunnen beide facturen tegen elkaar worden weggestreept. De inkoopkosten voor de materialen komen voor rekening van
uw onderneming, waarmee u fiscaal uw aftrek kunt verzilveren.